right-sidebar_mats-persson_nyGrunden för vårmötestemat 2018 är egentligen en paradox: Museerna har en stark ställning hos publiken. Ändå tampas många med att få resurserna att räcka till, och att få del av de värden man genererar till samhället.

Den totala besökssiffran räknas upp av Myndigheten för kulturanalys år för år (även om nu större delen av ökningen 2016 handlade om centralmuseer som infört fri entré). Anslagen räknas sällan upp i den omfattning som krävs för att klara uppdraget.

Vi kommer på Vårmötet att belysa den ekonomiska situationen, visa på de goda exemplen och de smarta lösningarna. Vi behöver kunna värna samlingar och kunskapsuppbyggnad. Programidéer på temat välkomnas nu och några har redan skickats in, i förskott! Den 17-19 april kan vi säkerligen bjuda på ett innehållsrikt vårmöte i Malmö.

Bild från mötet med Gotlands Museum.
Mats Persson tillsammans med Susanne Thedéen, Madeleine Hasselberg, och Jenny Westfelt från Gotlands Museum.

För att utveckla vår argumentation har vi på Sveriges Museer samlat en museiekonomisk strategigrupp vars senaste möte hölls i Uppsala. Jag har också varit i Visby och riggat inför nästa års seminarier under Almedalens politikervecka ihop med Gotlands Museum m fl. Då kommer det också handla om ekonomi och politik. Just nu läser jag in mig på oppositionspartiernas skuggbudgetar, i jakt på kultur- och museifrågor. Vi satsar på att få fokus på museernas betydelse i samhället nästa år och vi tar stöd i Museilagen.

Museilagens konsekvenser blir tema redan nu i höst under vårt direktsända forum, den här gången från Nordiska museet. Den 29 november tar vi i panelsamtalet Öppna museer? upp det dilemma museerna  kan ställas inför när de ska vara arenor för det demokratiska samtalet och de politiskt extrema kräver sin rätt att delta.

Riksantikvarie Lars Amréus har nyligen sammanfattat sina reflektioner om Museidialogen.  Det finns en stor förväntan på Riksantikvarieämbetet hos de svenska museerna och Sveriges Museer har en tät dialog med  myndighetens ledning för att stödja processen med deras uppdrag att främja utveckling och samarbete inom museisektorn.

Sveriges Museer och Svenska ICOM planerar att fördjupa sitt samarbete. Jag träffade ordföranden Katherine Hauptman häromdagen och vi ska konkretisera planerna under hösten. Årets museum är något vi redan samarbetar kring. Nu är det öppet för förslag till utnämningen 2018. Juryn, under ledning av vår styrelseledamot Isabella Nilsson, kommer sedan nominera tre finalister som de noga ska granska. Ett tufft jobb och väldigt roligt, har jag hört. Själv blir jag inte inblandad förrän vid utdelningen. Juryn är lika tysta som Svenska akademin men  än vi har inte sett nån vadhållning om vilket museum som ska koras.