Kommunikationsansvarig till Judiska museet

Observera att intervjuer och urval sker löpande till denna tjänst:

Judiska Museet invigdes på Sveriges nationaldag år 2019 i landets äldsta bevarade synagoga, mitt i Gamla Stan. Genomslaget var resultatet av ett omfattande arbete med en ny basutställning, ny lokal och en helt ny inriktning på den publika verksamheten.

Lanseringen och invigningen gav en fantastisk start. Två år senare är verksamheten mitt i en stark utvecklingsfas: Att upparbeta nya kanaler och utforma både budskap och varumärkesplattform kommer vara en stor del av arbetet. Verksamheten kommer präglas av ett fortsatt strategiskt arbete, men också omfattande kommunikativa insatser för att nå en större publik och nya publikgrupper.

Programverksamhet och tillfälliga utställningar kommer göra museet till en viktig plats i museisverige och en nationell aktör inom de frågor som är centrala för museets innehåll. Två centrala målgrupper kommer vara svenska och utländska turister samt skolan som är central för att säkerställa både museets långsiktiga finansiering och folkbildande ambition.

Museet består i övrigt av museichef, intendent och museipedagog samt ett antal timanställda museilärare.

Om tjänsten

Rollen innebär att vara strategiskt ansvarig för institutionen som varumärke, arbeta med extern PR, omvärldsbevakning och projektledning av utvecklingsprojekt inom organisationen. Den innebär också att leda arbetet med att vidareutveckla en livaktig och gränsöverskridande programverksamhet som tydliggör och möjliggör museets ambition att vara en del av det offentliga samtalet, samt leda arbetet med att stödja den nyetablerade vänföreningen.

Kommunikationsansvarig är direkt underställd och rapporterar till museichefen. Tjänsten är en projektanställning på två år med möjlighet till tillsvidareanställning.

Ansvarsområden/Arbetsuppgifter:

Skapa strategiska planer för museets marknadsföring, pressarbete och sociala medier.
Ansvara för, utveckla och utvärdera verksamhetens olika kommunikationskanaler.
Producera löpande kommunikation. Till exempel pressreleaser, programtexter, kalendarier, webbplats, nyhetsbrev och sociala medier.
Vara ansvarig för särskilda utvecklingsprojekt i samband med övergripande strategiarbete, till exempel målgruppsarbete.
Utveckla en livaktig och löpande programverksamhet, gärna i samarbete med externa aktörer.
Löpande inköp och hantering av konsulttjänster inom webb, formgivning, fotografering och PR.
Hantera lärarregister och hitta nya sätt att nå ut med museets pedagogiska verksamhet.
Hantera givarregister och på så sätt nå ut med fundraisingkampanjer till både etablerade och nya nätverk.
Vi söker dig som har:

Relevant utbildning inom kommunikation och marknadsföring.
4–5 års erfarenhet av liknande roller, med fördel inom kultursektorn med starkt fokus på extern kommunikation och nätverksbyggande.
Ett personligt intresse för ämnen som historia, kulturarv, konst och politik – och gränslandet där dessa ämnen möts.
Mycket goda kunskaper i MS Officepaketet, samt goda kunskaper inom Adobe Creative Cloud och WordPress.
Goda kunskaper i svenska och engelska (tal och skrift).
Välkommen med din ansökan!

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Ida Högberg på ida.hogberg@novare.se eller Axel Kagevik på axel.kagevik@novare.se. Urval och intervjuer sker löpande. Vänligen notera att vi ej tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR.

Sveriges Museer

samdok

press

pooler

projekt