Dags att söka Museipedagogisk fortbildning!

Riksförbundet Sveriges Museer ger  i samarbete med Linnéuniversitetet, Malmö högskola och Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim en unik utbildning, skräddarsydd för dig som arbetar med lärande inom kulturarvssektorn. Läs om det här. Eftersom kurserna ges som uppdragsutbildningar är de avgiftsbelagda och kostar mellan 5000 nok och 6500 sek.

Kursen består av fyra delkurser. Två stycken är redan igång under hösten 2014, men nu är det alltså dags att söka kurserna som startar vårterminen 2015. Detaljerad information om de olika kurserna finner du nedan.

Sista anmälningsdag för kurserna VT 2015 är den 1 november.

Här anmäler du dig till kurserna

Har du frågor om utbildningen? Mejla  dina frågor till info@nckultur.org.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Övergripande beskrivning och mål

Kurser att söka till VT 2015:

Delkurs 3: Museipedagogikens ramar och möjligheter

Delkurs 4: Pedagogiskt utvecklingsarbete

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Intervju med två av deltagarna i höstens kurser

Vi frågade:
1. Vad tycker du om kursen?

2. Varför valde du att gå kursen?

3. På vilket sätt kommer du kunna använda dig av kursens innehåll i ditt arbete?

4. Tips till andra som funderar på att gå kursen?

IMAG0121_1Katarina Blix Lundqvist, antikvarie museipedagogik, Sörmlands museum:

– Kurslitteraturen är spännande och ger ett brett ingångsfält till ämnet ”Museipedagogikens samhällsanknytning”. Läraren är väl insatt i ämnet och en bra pedagog vilket inte alltid är givet i universitetsvärlden. Lite rörig information när det gäller inlämningsuppgifter och tid för dessa. Däremot är själva uppgifterna väl definierade. Feedbacken på första uppgiften var konstruktiv och uppmuntrande i sin ton, något som jag personligen uppskattar och har saknat på tidigare utbildningar.

– Jag har inte studerat på många år. Önskade fylla på med ny erfarenhet i dialog med andra. Den utbildning jag har är inte pedagogiskt förankrad. Kursen tog avstamp i en del arkeologisk litteratur vilket är mitt ämne och intresseområde.

– Jag kommer förhoppningsvis ha bättre förutsättningar att analysera och kunna sätta olika samhällsaktuella frågor i en historisk kontext med hjälp av de nya bilder och redskap jag snappat upp av mina studiekamrater och min lärare. Jag får även del av idéer och tankar inom den akademiska världen som inte var aktuella när jag själv studerade. Det händer mycket på tio år… Många begrepp som man använder sig av på seminarier och i litteratur är nya för mig. Jag hittar därför andra sätt att tolka och läsa min samtid (och mina kollegor/branschen som helhet). Spännande!

– Avsätt ordentligt med tid till studierna! Det är visserligen en kurs på kvartsfart men det tar tid att hämta upp och sätta sig in i studierna och släppa det vanliga arbetet. Det blir lätt ”hattigt” och känns spretigt, särskilt om du som jag är studieovan (länge sen sist…). Ha en strategi när/om den planerade tiden ändå äts upp av de ordinarie arbetsuppgifterna och andra uppgifter ”som kommer in från vänster”. Ställ krav på arbetsgivaren att få prioritera kursen (om du läser kursen på arbetstid). Det här kommer alla till del!

Boel-och-jagMikaela M Gustafsson, antikvarie på Jamtli:

– Hittills känns det bra och intressant. Vi har inte hunnit lämna in några uppgifter ännu. Lite problem med att hitta kurslitteratur. Eftersom vi hunnit så långt i kursen ännu har jag ingen riktig bild av vad som förväntas av oss. En reflektion är att det är bra att allt sker på distans så att det fungerar att arbeta samtidigt.

– Jag fick erbjudandet om att få gå kursen, vilket jag är väldigt tacksam för.

–  Jag kommer absolut att få nytta av kursen i mitt arbete. Det har gett mig nya verktyg i form av att jag nu kan sätta ord på en del av mitt arbete. Kontakten med skola och lärare kommer säkert att bli enklare i framtiden. Dessutom tror jag att det blir lättare att ta till sig ny pedagogiskforskning och att själv känna viljan att ta del av den.

– Starta tidigt med att läsa och leta kurslitteratur. Tveka inte att anta möjligheten att fortbilda dig, det kommer att ge ditt arbete ytterligare djup och mening.

Sveriges Museer

samdok

press

pooler

projekt