En helt ny app från Svenskt Kulturarv visar visar vägen till det svenska kulturarvet. Den nya appen är unik i sitt slag, då den samlar alla Sveriges museer på en och samma plattform. Appen är en heltäckande guide till museisverige, den presenterar förutom de olika museerna även aktuella och kommande utställningar runt om i Sverige. Sök på valfri stad eller hitta ett besöksmål och en utställning i närheten.

– Appen är perfekt nu till sommaren när man är på resa i Sverige eller bara har en eftermiddag över i sin hemstad. Du kan bli påmind om välkända pärlor eller upptäcka en spännande utställning nära dig, säger Lena Sjölin, verksamhetsledare på Svenskt Kulturarv.

Svenskt Kulturarv, som är en medlemsförening för svenska museer och historiska besöksmål, har tagit fram en app som samlar alla medlemmar och deras utställningar. I appen finns över 400 statliga, regionala och kommunala museer, utställningar och besöksmål presenterade. Förutom information om de olika utställningarna, dess öppettider och kostnad för inträde finns även tips på boende, restauranger och andra utflyktsmål. Appen, som heter Svenskt Kulturarv, är gratis och finns till både Iphone och Android.

– Det vi har gjort är att sammanföra informationen till en enkel plattform och gjort den sökbar. Det är en självklar app som borde funnits sedan länge, säger Lena Sjölin, verksamhetsledare på Svenskt Kulturarv.