På Sveriges Museers årsmöte som ägde rum under museernas Vårmöte i Östersund valdes en rad nya ledamöter till riksorganisationens styrelse. Vi ställde några frågor till de nya ledamöterna för att se vad som lockade dem till styrelsearbetet.

Britta Söderqvist, sektorschef Göteborg stads museer

Britta Söderqvist

Varför vill du sitta i Sveriges Museers styrelse?
Museer är relationsskapande verksamheter där olika kunskaper och erfarenheter kan mötas, utforskas och samtalas om. Ett mer mångbottnat samtal där konst och kulturarv är en självklar del är viktigt för samhällsbygget och här kan museerna bidra. Sveriges museer har en viktig roll i att påtala detta bidrag och att få sitta i styrelsen och påverka hur vi tillsammans kan göra det är ett jättefint uppdrag.

Vad ser du fram emot som ledamot i Sveriges Museers styrelse?
Att skapa förutsättningar för museiverksamhet intresserar mig och ett sådant arbete görs bäst tillsammans! Möjligheten att få lära mig nya saker om museisverige och även bidra utifrån det arbete som vi på museerna i Göteborg gör ser jag mycket fram emot.

Henrik Lindborg, museichef Polismuseet, (som i och med detta nyval gör sin tredje och sista period i styrelsen)

Henrik1 liten
Henrik Lindborg

Varför vill du sitta i Sveriges Museers styrelse?
Det bedrivs fantastisk verksamhet på museer över hela landet. Men många frågor vinner vi på att samverka kring. Sveriges museer har en viktig roll att driva centrala frågor till gagn för enskilda museer och att öka möjligheterna för samverkan museer emellan. Att det sen är en trevlig och rolig styrelse att arbeta i gör uppdraget ännu bättre!

Vad ser du fram emot som ledamot i Sveriges Museers styrelse?
Närmast ser jag mycket fram emot fortsättningen av vårt demokratiprojekt där vi ska genomföra 100 demokratiska samtal. Det ska bli mycket intressant att följa och se vad vi landar i.

Jonas Hellberg (S), politisk samordnare, ordförande i beredningen för invånarfrågor Region Kalmar & ordförande Kalmar läns museum.

styrelsen_jonashellberg
Jonas Hellberg

Varför vill du sitta i Sveriges Museers styrelse?
Därför att Sveriges museer är en så viktig röst för att ta tillvara och driva museernas gemensamma intressen. Som ordförande i Länsmuseernas samarbetsråd och Kalmar läns museum vill jag särskilt lyfta Länsmuseernas roll för det regionala kulturarvet och deras betydelse för barn och ungdomar.

Vad ser du fram emot som ledamot i Sveriges Museers styrelse?
Att vi tillsammans ska driva museernas  gemensamma frågor gentemot politiker och nationella beslutsfattare. Vi behöver ha en stark gemensam röst.

Patrik Steorn, museichef Thielska Galleriet

Patrik-Steorn_2013-11-28_037
Patrik Steorn Foto: Stefan Tell

Varför vill du sitta i Sveriges Museers styrelse?
Det är ett hedersuppdrag att bli invald i ledningen för museernas eget branschorgan och som museichef på ett konstmuseum som drivs av en stiftelse tycker jag det är viktigt att olika sorters museer finns representerade i styrelsen. Jag tar med konsten i alla dess former, de kreativa och estetiska perspektiven men också min bakgrund som forskare i universitetsvärlden in i styrelsearbetet.

Vad ser du fram emot som ledamot i Sveriges Museers styrelse?
Att få komma närmare mångfalden i den svenska museilvärlden och dess angelägna frågor. Styrelsen bedriver ett dynamiskt arbete inom opinionsbildning och framtidsfrågor och jag ser fram emot att kunna vara med och stimulera museibranschen inåt och visa på dess betydelse utåt.

Ulf Renlund, museichef Försvarsmuseum Boden

Ulf R
Ulf Renlund

Varför vill du sitta i Sveriges Museers styrelse?
I denna tid som råder just nu i Sverige och runt om i världen behövs museernas kraft, kunskap och möjligheter mer än någonsin. Jag tror att jag har mycket att bidra med, framför allt när det gäller erfarenhet av kommunala och regionala museers arbete och deras förutsättningar i norra Sverige. Några av mina ambitioner är att göra kulturarvet mer tillgängligt samt att museer ska vara en aktiv part i samhället när det gäller frågor som mänskliga rättigheter och demokrati. Jag hoppas kunna vara en kanal för mindre museer och museer som arbetar i glesbygd att komma till tals i ett större sammanhang.

Vad ser du fram emot som ledamot i Sveriges Museers styrelse?
Den samlade erfarenhet av museiarbete som finns i Sveriges Museers styrelse känns väldigt inspirerande. Jag hoppas kunna ta vara på så mycket kunskap och kraft som möjligt för att föra vidare till mindre museer i glesbygd. På ett personligt plan så känns det otroligt spännande, roligt och hedrande. Jag får en unik möjlighet att utvecklas i min roll som museichef och kulturarbetare.

Övriga i Sveriges Museers styrelse är Maria Jansén, ordförande, överintendent och chef Statens Historiska Museer, Pernilla Klingofström, kassör, museichef, Riksidrottsmuseet, Niklas Cserhalmi, ledamot, museichef, Arbetets museum i Norrköping, Olof Hermelin, ledamot, museichef, Östergötlands museum.