nya medlemmar

Ett av våra nya medlemsmuseer ligger på Capri, ett i Vadstena och ett har postadressen Tystberga.

Vi välkomnar härmed varmt Villa San Michele, Sancta Birgitta klostermuseum och Nynäs slott som nya medlemmar efter det senaste styrelsemötet i Sveriges Museer.

På frågan om varför de sökt medlemskap hos Sveriges Museer svarar de ansvariga så här.

susanna  rund

• -- Framför allt vill vi vara en del av det museala sammanhanget för det kan bli ensamt ibland, säger Susanna Harjula som är ansvarar för museiverksamheten vid Nynäs slott. Hon menar också att de representerar en viktigt kugge i Museisverige.

Lillian rund

-- Det är självklart att vi ska vara med, bland alla andra museer, säger Lilliann Gilmark, museichef vid Sancta Birgitta klostermuseum. Även hon känner att det är viktigt att museet bidrar till helheten för Sveriges Museer, genom att vara en del av Sveriges kulturarv som också är av betydelse för många europeiska besökare.

kristina rund

-- Jag sökte medlemskap för Villa San Michele för att komma i kontakt med andra som arbetar i museivärlden i Sverige och för att hålla mig ajour med utvecklingen. Men bortsett från det tycker jag att Villa San Michele bör vara med i organisationen. Vi är ett svenskt museum med cirka 125 000 besökare årligen. Att vi ligger på Capri gör oss till undantaget som bekräftar regeln., säger Kristina Kappelin som är intendent och VD för Villa San Michele.