I morgon startar Sveriges största nationella museikonferens i Göteborg. Under temat Världen Här och Nu kommer konferensen bland annat att sätta fokus på revolten i arabvärlden, ekonomiåtstramningen i Storbritannien och händelserna på Utöya.

Pressmeddelandet som pdf.

– Vi ser det som mycket angeläget att tydligare markera museernas roll och uppdrag när det gäller att värna om demokratiska värden och kulturell tolerans. Vi vill stärka museernas roll som samhällsaktör, säger Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges museer.

Dessutom sker utdelningen av museibranschens finaste pris – Årets museum. Priset delas ut av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth under festmiddagen på Världskulturmuseet 29 mars.

Media är välkomna att delta under hela eller delar av mötet. Anmäl gärna ditt deltagande till charlotta.dohlvik@sverigesmuseer.se

Tid:
Onsdag 28 mars till fredag 30 mars. Se hela programmet Här .
Plats: Vårmötet öppnas på Stora Teatern kl 13.00.
Adress är Stora Teatern, Kungsparken 1, Göteborg.

Några punkter ur programmet:

Keynote - Kairo
Aalam Wassef, konstnär och aktivist från Kairo talar om konst, publika rum och media i ljuset av Egyptens diktatur.

Express yourself – om yttrandefrihet
Seminarium med den iranska journalisten Parvin Ardalan, Malmös fristadskoordinator Fredrik Elg och Samuel Thelin från Malmö Museer.

Tyrannens kulturarv
Ett samtal mellan Eva-Sofi Ernstell, Armémuseum Stockholm och Tone Jörstad, Falstadsenteret Norge.
Vårmötet 2012 arrangeras av Riksförbundet Sveriges museer, Göteborgs stad, Västarvet och Världskulturmuseet. Över 450 personer kommer att delta.

För mer information, kontakta gärna:
Charlotta Dohlvik, projektledare Vårmötet 2012: 0708 807 124, charlotta.dohlvik@sverigesmuseer.se
Mats Persson, generalsekreterare Riksförbundet Sveriges museer: 0708 11 60 40, mats.persson@sverigesmuseer.se

www.sverigesmuseer.se
www.facebook.com/sverigesmuseer