Livrustkammaren brukar kallas Sveriges äldsta museum. 1628 valde Gustav II Adolf att i den kungliga rustkammaren spara ett par av sina dräkter ”till en evig åminnelse”, vilket lade grunden till dagens museum. Idag, nästan 400 år senare, är vi ett museum fyllt av traditioner och kunglig historia, men också ett museum där vi arbetar aktivt med nya perspektiv på det förflutna. Sedan Livrustkammaren öppnade i sina nuvarande lokaler i Stockholms slott 1978 har forskningen på flera områden ändrat bilden av historien. Kvinnohistoria som blivit genushistoria, socialhistoria och queerperspektiv är några exempel på hur den traditionella historieskrivningen utmanats. Dessa nya perspektiv har vi de senaste åren medvetet lyft in i vår verksamhet.

Blogg LRK_malin_ bild1_maktspelUtställningen Maktspel. Foto: Erik Lernestål

I utställningen Bilder av Kristina 2013 ville vi inte visa en bild av Kristina, utan flera bilder och tolkningar. Vi arbetade ur ett normkritiskt perspektiv och det blev uppenbart att Kristina var en normbrytare på väldigt många plan. Teman i utställningen som Barndrottningen, Kung Kristina, Konvertiten och Queer Queen visade hur hon bröt mot normer kring ålder, kön, religion och sexualitet. Samma år öppnade museet en liten utställning om Kristinas mamma, Maria Eleonora, för att synliggöra den dittills osynliggjorda drottningen. Men, Livrustkammaren vill också problematisera kungligheten med nya perspektiv. 2011 öppnade utställningen Manligt – ur Gustaf V:s garderob, som handlade om manlighet och kunglighet i början av förra seklet.

Under 2014 har vi på Livrustkammaren använt oss av populärkultur för att få nya perspektiv på våra samlingar. I utställningen Maktspel visade vi unika historiska föremål från 1500-talet tillsammans med filmkostymer från Elizabethfilmerna med Cate Blanchett och kläder från TV-seriesuccén Game of Thrones.

Blogg LRK_malin_bild2_laban Utställningen Laban. Foto: Jens Mohr.

Även Spöket Laban kom och hälsade på i slottets källare, vilket blev en  riktig publiksuccé för de små barnen. I båda fallen aktualiserades frågor om historiebruk och genusperspektiv i historia och populärkultur.

En medveten satsning på annorlunda utställningar och nya perspektiv har lockat fler och helt nya besökare. 2014 blev antalet besökare rekordhögt i Livrustkammaren och uppgick till 288 000.

//Malin Grundberg, Museichef Livrustkammaren

Livrustkammaren är ett av de tre museer som är nominerat till Årets museum 2015