Lars och Henrik, Gotlands museum: Nya sätt att möta besökaren

Lars och HenrikFejk news på museum!?

Vi hade vänt ut och in på vårt sätt att arbeta med pedagogik och kunde konstatera att vi mest pysslade med monologer. Vi var mycket bättre på upplevelser för bokade grupper.

Innehållet var det inget fel på men metoderna för hur det förmedlades hade passerat bäst före-datum.  Tillbaka till ritbordet för att fundera på våra styrkor. Samarbeten, spetskunskap, storytelling, kunden i centrum, paketering, sälja.

Genom denna enkla analys har två projekt fötts fram i samarbete med två skolor i Visby: ett pilotprojekt om källkritik och ett utställningsprojekt på tema fejk news.

Det handlar om att förmedla kunskap som matchar skolans behov, använda vår spetskompetens och hitta metoder som bjuder in till samtal och får eleverna nyfikna och aktiva. Vår förmedling ska kännetecknas av spännande produkter, samverkan, aktiva elever och kunskap som fastnar.

Bild 1, Fejk newsEn ungdom på jakt efter fejk news?

Har vi då några fejk news på museet? Historiebeskrivningen vi förmedlar är förmodligen fylld av fejk news och alternativ fakta. Det är inte så längesedan som alla barn i Sverige serverades berättelsen om hur kung Valdemar brandskattade Visbyborna. Och i ärlighetens namn, ibland dyker det upp lärare som generat rodnar när eleverna ivrigt räcker upp handen och berättar myten …

/Henrik Ramberg

 

När döda ting får liv

Jag guidar en grupp företagare i våra utställningar. Vi står i utställningen som handlar om striderna mellan gotlänningarna och de danska trupperna år 1361. Bakom mig står två dockor i rustningar och ser ut att samtala med varandra. Plötsligt ropar den ena dockan till och vänder sig mot oss. Rummet fylls av chockade skrik och skratt.  Dockan är i själva verket en av museets guider som nu står där som sårad gotländsk bonde och berättar sin historia. Han haltar sakta bort i mörkret och rummet fylls av applåder.

Bild 2. GuiderDet är viktigt HUR en guide berättar. Många av våra guider har sin bakgrund inom teater eller musik.

Vi inledde för några år sen ett nytt sätt att jobba med våra guider och visningar. En guide ska vara kunnig, men det är lika viktigt HUR man berättar. Vi har valt guider som älskar att berätta och stå på scen. Flera av dem har tidigare erfarenhet av musik och teater. Därför jobbar vi också mycket med dramatiserade visningar.

Guiderna är ovärderliga för verksamheten och ofta det ansikte som våra besökare möter. Till våren 2017 fördubblar vi antalet guider i vår guidepool. Det är med glädje och stolthet jag ser fram emot att lära upp nya entusiastiska guider som brinner för att förmedla historia.

/Lars Kruthof

 

Lars ansvarar för programverksamheten och Henrik för utställningsverksamheten på Gotlands Museum. En ledstjärna i bådas pedagogiska arbete är att skapa en intressant helhetsupplevelse för besökaren.

Gotlands museum är en av de tre nominerade till Årets museum 2017. Juryns motivering lyder: Museet har via affärsmässig strategi fått ett stort genomslag i närområdet genom ett stort visionsarbete och nyskapande idéer om tillgängliggörandet av kulturarvet. Med en stark roll inom besöksnäringen och byggandet av varumärket Gotland, årliga affärsplaner, nya kompetenser vid museet, som affärsutvecklare och kulturarvskonsulent, och oväntade samarbeten med övriga museer och hembygdsföreningar på ön har detta utgjort grunden för att skapa helhetsupplevelser för besökaren. Genom att arbeta brett, vara ett museum för alla och angeläget i samhället har det gett ett ökat ekonomiskt utrymme som stärkt insatserna i uppdraget som regionalt museum.

www.gotlandsmuseum.se

Sveriges Museer

samdok

press

pooler

projekt