Sofia Hoas, Gotlands museum: Tänk om dörrarna stängs och jag blir inlåst i ett dammigt museum …

Sofia HoasSå beskrev en av de ledande företagarna på Gotland sin bild av ett museibesök. Visserligen med glimten i ögat, men ändå med ett visst allvar.

2012 insåg vi att museet behövde jobba affärsmässigt för att kunna påverka verksamhetens framtid. Vi påbörjade då arbetet med vår första affärsplan. Ett led i vårt nya affärsmässiga arbetssätt var att bjuda in chefer från de största företagen på Gotland för att låta dem komma med inspel för museets utveckling. Det blev flera fruktsamma möten med många idéer. En idé som vi förverkligade var en Gotlandsutbildning. En lättsam och matnyttig halvdagskurs riktad till gotländska företag som ser en vinst i att medarbetarna kan berätta Gotlands historia på 5 minuter. Kursen är i dag välkänd och populär hos målgruppen.

Bild 1, SäljvisningRollen som affärsutvecklare är varierande. Här på säljvisning inför ett rymdsymposium.

I arbetet med affärsplanen identifierade vi 11 affärsområden, som ska vara självbärande eller gå med vinst. En vinst som går tillbaka till museets olika verksamheter. Medarbetarna blev involverade i nulägesanalyser och vi gjorde långsiktiga, ekonomiska kalkyler. De strategier som växte fram var att lyssna av marknaden och att målgruppsanpassa våra produkter. Vi såg ganska tydligt var vi kunde hämta in lågt hängande frukter och var det krävdes större investeringar.

Bild 2, Ficklampa på museet

Den dramatiserade visningen Ficklampa på museet var från början en visning för barn, men marknadsförs nu även mot bland annat konferensgrupper.

Vårt nya arbetssätt har inneburit utmaningar. Det fanns inledningsvis ett visst motstånd internt och mycket handlade om vokabulär. Att ”sälja” och ”utforma affärsplan” var ovana formuleringar, men ska vi arbeta med företag måste vi också prata deras språk. Det handlar om att anpassa befintliga produkter så att de passar nya målgrupper. Ett exempel är Ficklampa på museet, en dramatiserad visning där barn får möta människor från svunna tider. Under ett höstlov började även vuxna boka visningen. Vi upplyste om att det egentligen var en barnvisning och de svarade: ”Ja, vi vet, men den är så bra!”. I dag är visningen populär hos såväl skolklasser som konferensgrupper.

Skräcken för att dörrarna stängs och man riskerar att bli inlåst i ett dammigt museum är en stämpel som behöver tvättas bort. När vi når nya målgrupper och anpassar vårt utbud efter dem blir det ofta oerhört givande. Det kräver en hel del säljarbete – både lokalt, nationellt och internationellt – så 2014 anställdes en affärsutvecklare och säljare på museet för att arbeta med just detta. En tjänst som gett resultat.

/Sofia Hoas

Sofia är affärsutvecklare på Gotlands Museum. Förutom att lägga upp affärsplaner, sälja in upplevelser och leta nya samarbeten är Sofia dessutom en uppskattad guide.


Gotlands museum är en av de tre nominerade till Årets museum 2017
. Juryns motivering lyder: Museet har via affärsmässig strategi fått ett stort genomslag i närområdet genom ett stort visionsarbete och nyskapande idéer om tillgängliggörandet av kulturarvet. Med en stark roll inom besöksnäringen och byggandet av varumärket Gotland, årliga affärsplaner, nya kompetenser vid museet, som affärsutvecklare och kulturarvskonsulent, och oväntade samarbeten med övriga museer och hembygdsföreningar på ön har detta utgjort grunden för att skapa helhetsupplevelser för besökaren. Genom att arbeta brett, vara ett museum för alla och angeläget i samhället har det gett ett ökat ekonomiskt utrymme som stärkt insatserna i uppdraget som regionalt museum.

www.gotlandsmuseum.se

 

Spara

Sveriges Museer

samdok

press

pooler

projekt