Nu står det klart att Sveriges Museer tar armkrok med Svensk Scenkonst och arrangerar Kultur i Almedalen 2020. Lokala arrangörer är Länsteatern på Gotland och Gotlands museum.

– Kultur i Almedalen är en unik kulturpolitisk arena. Vi är glada att kunna samarbeta med Svensk Scenkonst och tillsammans ge kulturen plats under politikerveckan i Almedalen, säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare Sveriges Museer.

För tolfte året i rad arrangeras Kultur i Almedalen och arenan är viktig för att lyfta frågor som berör kulturens betydelse i samhället. Kultur i Almedalen ska vara platsen för att diskutera viktiga frågor inom kulturområdet och ska belysa vikten av kulturen som en självklar kraft i samhället.

Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst och Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare Sveriges Museer skriver under samarbetsavtalet för Kultur i Almedalen.

– Med Svensk Scenkonst och Sveriges Museer som arrangörer av Kultur i Almedalen stärker vi arenan och blir den självklara plattformen för de kulturpolitiska samtalen i Almedalen. Med stöd av Länsteatern på Gotland och Gotlands Museum kommer vi att kunna erbjuda en bra bas för samtal om kulturens roll i samhället, säger Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst.