inlagg_mats-persson_armemuseumTack alla ni som så snabbt kunde lämna era besökssiffror från 2017. Sammanställningen är efterfrågad ska ni veta. Vilket styrkebesked det är från vår bransch! Hundratals museer i alla län med många fler årliga besök än Sverige har invånare. Det är förstås ingen slump att svenskarna ligger i topp vad gäller museibesök enligt Europakommissionens Eurobarometer med fokus på europeerna och kulturarvet.

Jag har påbörjat årets resande och har, förutom några resor till Stockholm, varit i Västra Götaland och besökt museer i Göteborg och Mölndal. Jag har förstås också varit i Malmö där sista handen läggs vid programmet till Museernas vårmöte. Nästa vecka öppnar vi upp för anmälan. Det blir ett fullmatat och intressant program.

Nästa vecka kommer också Sveriges Museer delta med två egna seminarier på det stora konventet Folk och Kultur i Eskilstuna 7-10 februari. Vi passar även på att hålla nästa styrelsemöte i Sveriges Museer på plats, med Eskilstuna stadsmuseum som vår värd. Länsmuseernas samarbetsråd är en av arrangörerna till konventet. Uppslutningen ser ut att bli stor och jag hoppas på intressanta samtal och nya kontakter.

Valåret är i full gång och jag noterar att flera av de politiska partierna söker inspel kring vilka kulturfrågor som ska upp agendan. Vi står beredda med våra förslag som utgår från de svar vi fick in från museisektorn genom chefsbarometern i slutet av förra året. Det handlar mycket om resurser och ekonomi, men också om museernas roll i samhället och utifrån Museilagen.

Vårt framtidsdokument har nu verkat under några år som stöd för våra medlemmar i sitt utvecklingsarbete. Under tiden sker det ständiga förändringar i vår omvärld. I år drar vi igång en framtidsprocess i syfte att kartlägga vår sektors utmaningar och samhällsroll framöver. Det gör vi genom nya spaningar och analyser. En metod är den nystartade Museipodden. Ett pilotavsnitt släpps under veckan och där kan ni höra mitt samtal med fyra kommunala museichefer om vilka utmaningar de ser just nu. Vi kommer att spela in fler samtal med framtidsfokus under året. Målet är att presentera resultatet av framtidsprocessen på vårmötet 2019.

Samtidigt släcker vi ner Stafettbloggen i den form den hittills haft. Ni har väl inte missat den sista där vi gav ordet till Joakim Carlson i tre inlägg. Ett vasst avslut tycker jag. Vi kommer förstås fortsätta ge plats för debattinlägg som är viktiga för vår sektor.

Hör gärna av dig om du har något på hjärtat.

Mats Persson, generalsekreterare Sveriges Museer