Jeanette Gustafsdotter, snart på plats som ny generalsekreterare för Sveriges Museer. Vem är du?

– Jag är inflyttad skånska till Stockholm sedan många år tillbaka. Jag bor på Södermalm med en sambo och en dotter och har en dotter som studerar i Lund. Jag är jurist och journalist och har en blandad yrkes- och styrelsebakgrund med framförallt media som röd tråd. Mitt senaste jobb var som vd för TU - Medier i Sverige som är en branschorganisation för mediehusen i Sverige och då framförallt för dagspressen.

banner-bild-jeanette-webben

Dialog och  samverkan är några av mina favoritord

Vad händer inom närmsta framtiden?

– Det absolut första som händer är att jag leder ett samtal med Sveriges Museer på Folk och kultur den 5 februari. Då presenteras även rapporten Museer under press som förhoppningsvis leder till bred debatt.

– För att få en förståelse för Sveriges Museers medlemmar blir det en medlemsundersökning inom kort framtid. Jag hoppas att många hinner svara på den och skicka med värdefulla råd. Jag ser även fram emot vårmötet då jag förhoppningsvis hinner träffa så många som möjligt av medlemmarna och även presentera en framtidsvision för Sveriges Museer. Mycket fantastiskt är redan gjort av tidigare generalsekreteraren, kansliet och medlemmarna. Medlemsantalet har ökat från knappt 150 till drygt 230 medlemmar och de svenska museibesöken har gått från knappt 15 till svindlande drygt 26 miljoner årligen och ny svensk museilagstiftning för att stärka museernas viktiga roll i samhället. Nu gäller det att fortsätta på den banan.

Jag hoppas kunna tillföra nya perspektiv utifrån min tidigare yrkesvardag

Vad hoppas du?

– Jag hoppas kunna tillföra nya perspektiv utifrån min tidigare yrkesvardag samt göra Sveriges Museer till en naturlig samtalspart i gemensamma frågor för landets museer. Att lyfta vikten av museerna i de offentliga samtalen som en viktig del av demokratin. Andra prioriterade frågor är bland annat besöksnäringen, museernas samlingar och kompetensförsörjning över tid.

Planerade aktiviteter?

– Det är för tidigt att säga i nuläget men jag återkommer snart med uppdatering av vad som är på gång. Det ska verkligen bli roligt att få komma igång!

Avslutande ord?

– Tveka inte att kontakta mig om ni har frågor eller annat via mejl: jeanette.gustafsdotter@sverigesmuseer.se

Dialog och samverkan är några av mina favoritord.