Kompetensutveckling och Hållbar utveckling

Nu erbjuder Sveriges Museer inspirationsföreläsningar i kompetensutveckling och hållbar utveckling. Delta på en eller flera föreläsningar kostnadsfritt med start i februari månad. Projektet är möjligt genom stöd från Statens Kulturråd.

Kompetensutveckling

Föreläsningsserien Kompetensutveckling från Sveriges Museer vänder sig till dig som är museichef eller ingår i ledningsgruppen på ett medlemsmuseum. Varje föreläsning är fristående. Du kan välja ta del av endast ett föreläsningstillfälle eller anmäla dig till alla. Föreläsningarna är kostnadsfria.

Syftet är att bidra till att Sveriges Museers medlemmar återhämtar sig och anpassar sig efter de nya förhållanden som uppstått under pandemin.

Föreläsningarna varar i 40-45 minuter, därefter 20 minuters frågestund med efterföljande digitalt mingel på 30 minuter.

Aktuella datum: 

The Museum of Tomorrow
Exploring the impact of Covid-19 and future recovery

Jo Marsh
• Fredag 19 februari kl. 10 – 11.30
Föreläsningen hålls på engelska.
Sista anmälningsdag var 17 februari.

The global pandemic has thrown our world into disarray and we face
unprecedented challenges as we adjust to a new context. The museum sector has not been immune to the impact of Covid-19, which forced the temporary closure of our museums, loss of audiences and income, but there has also been an increase in digital initiatives and new forms of engagement. In a presentation by strategic consultant Jo Marsh, we will explore how the museum sector has responded during the pandemic and as we learn to live with Covid-19 and plan our recovery, what have we learnt during this new global condition? What will be the needs and motivations of audiences and tourists? How can museums provide a sense of belonging, collective purpose and well-being for its communities and what are the opportunities for the future?

Jo Marsh
Jo is a strategic brand consultant working with organisations in the cultural sector, including museums, visual and performing arts organisations and visitor destinations. Jo was a member of the team which developed the brand strategy for the Nationalmuseum Sweden in 2013 and has worked extensively across the Nordic region, UK and USA. Jo is Director of strategic consultancy Winster Marsh, Associate of Counterculture, a partnership providing culture and creative organisations with specialist consultancy and Chair of Wsying Arts Centre, an Arts Council of England National Portfolio Organisation.

Jo Marsh

Tradition och förnyelse
Andreas Andersen
• Fredag 19 mars kl. 10 – 11.30
Sista anmälningsdag var 17 mars.

Liseberg är Sveriges största nöjespark och ett av Sveriges mest besökta turistmål. Verksamheten måste konstant förnyas och förändringstakten är hög. Samtidigt måste Lisebergs roll som kulturverksamhet och betydelsen för destinationen Göteborg förvaltas. Detta i ett marknad, som förändras blixtsnabbt. Ett marknad som är samma, oavsett som man driver en kommersiell eller kulturell verksamhet. Andreas kommer att berätta om branschutvecklingen både före och under pandemin, men också ge ett antal insikter kring och perspektiv på framtiden.  Andreas delar med sig av sina tankar om vision, värderingar och upplevelser, men också hur han/Liseberg ser på attraktioner, personal och besökare. Allt detta, i en konstant balansgång, mellan den viktiga traditionen – och den nödvändiga förnyelse.

Andreas Andersen
Andreas Andersen har sedan 2011 varit koncernchef och verkställande direktör på Liseberg. Andreas är utbildad jurist och civilekonom, och har tidigare jobbat som direktör i branschorganisationen International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) i Bryssel, och vice VD på Tivoli i Köpenhamn. Andreas sittar i styrelsen i LEGO House, Fårup Sommerland, LEO’s lekland och var i 2018 ordförande i IAAPA’s globala styrelse. I dag driver han branschorganisationens hållbarhetsarbete.

Andreas Andersen

De senaste nyheterna om inhemska och utländska turister
Michael Persson Gripkow, Visit Sweden
• Torsdag 15 april kl. 10 – 11.30
Sista anmälningsdag var 13 april.

Michael Persson Gripkow, chef för Brand and Strategic Relations, kommer att berätta om den utländska resenärens syn på Sverige. Vi kommer även att få veta vad turisten vill göra när turisten kommer till Sverige. Och vilka bedömningar Visit Sweden gör om när de utländska turisterna kommer tillbaka. Michael kommer också att ge oss information om de inhemska resenärerna och deras behov/önskemål. Extra intressant för oss inför sommaren 2021. Avslutningsvis kommer Michael att tala om Visit Sweden’s syn på Hållbar utveckling och Sverige som Hållbart besöksmål.

Visit Sweden och Michael Persson Gripkow
Visit Sweden marknadsför Sverige för utländska och inhemska turister. De arbetar tätt med besöksnäringen och deras kommunikation är bryggan mellan svenska företag/ organisationer och Sverigeintresserade resenärer. Visit Sweden ägs av svenska staten och deras arbete är att skapa fler jobb och fler intäkter till Sverige. Michael Persson Gripkow är chef för Brand and Strategic Relations på Visit Sweden. Michael har
tidigare erfarenhet från bl.a. Swedavia, Volvo, Kungliga Operan, SAS och Absolut Vodka.

Michael Persson Gripkow

Taco Dibbits, General Director of the Rijksmuseum and Susanna Pettersson, Director General of Nationalmuseum
• Fredag 21 maj kl. 10-11, mingel 11-11.30
Länk till anmälan. Sista anmälningsdag 19 maj.

We live in times which are profoundly changing the work of our museums. On May 21st we will have the opportunity to listen to Taco Dibbits, General Director of the Rijksmuseum and Susanna Pettersson, Director General of Nationalmuseum. Susanna Pettersson and Taco Dibbits will have a conversation about what their museums have focused on during the pandemic and what their plans are for the future when museums are reopened to the public. What have they learned during the pandemic that they – and we – can use in further improve museums in the future?

Taco Dibbits
Taco Dibbits (Amsterdam, 7 September 1968) has been the Rijksmuseum’s General Director since 2016. He studied art history at VU University Amsterdam and the University of Cambridge, joining the Rijksmuseum in 2002 as a curator of 17th-century painting. In 2006 he was appointed Head of Fine and Decorative Arts, and two years later he became the museum’s Director of Collections. Prior to joining the Rijksmuseum, he was the director of the Old Masters department at Christie’s in London. Since joining the Rijksmuseum, Mr Dibbits has played a key role in developing the layout of the new Rijksmuseum, guiding the museum’s acquisition activities and establishing the exhibition programme.

Susanna Pettersson
Dr. Susanna Pettersson, Director General at Nationalmuseum, Sweden, is an arthistorian specializing in museum history and collection studies. Before moving to Stockholm she worked as Director of the Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery. Her other posts have included Director of the Finnish Institute in London, Director of the Alvar Aalto Foundation and Museum and Director of Development at the Finnish National Gallery. 
She is also Adjunct Professor in Museology at the University of Jyväskylä, Finland. Her research interests include museum history, collection studies, history of art history as well as 19th -century and modern art, and she publishes widely. Her lates exhibition, co-curated with James Putnam, was Inspiration – Iconic works (2020) that was shown in Stockholm and Helsinki.

Taco Dibbits och Susanna Pettersson

Hållbar utveckling

Föreläsningsserien Hållbar utveckling från Sveriges Museer vänder sig till dig som är museichef, ingår i ledningsgruppen eller ansvarar för hållbar utveckling på ett medlemsmuseum.

Varje föreläsning är fristående. Du kan välja att ta del av endast ett föreläsningstillfälle eller anmäla dig till alla. Föreläsningarna är kostnadsfria. Efter att vi tagit emot din anmälan bekräftar vi att du kommit med. Länk för deltagande via Teams skickas inför föreläsningen.

Ett viktigt moment är att ge dig som ledare verktyg för att kunna engagera dina medarbetare. Syftet är att bidra till att Sveriges Museers medlemmar, genom kompetensutveckling inom hållbar utveckling, anpassar sig till nya förhållanden som delvis uppstått under pandemin.

Föreläsningarna varar i 40-45 minuter, därefter 20 minuters frågestund med efterföljande digitalt mingel på 30 minuter.

Aktuella datum: 

Verktyg för hållbar verksamhetsplanering 
Paula Röhss
• Torsdag 25 februari kl 15-16.30.
Sista anmälningsdag var 23 februari.

Målet med föreläsningen är att ge dig tips och verktyg inför ditt museums verksamhetsplanering. Hållbar utveckling är ett brett begrepp. Hur ska du välja vad ska ditt museum fokusera på, och varför? Det handlar om miljö, men också om andra hållbarhetsfrågor. Föreläsningen kommer även att ge insikt i olika perspektiv kring hållbarhetsfrågor. Vad är det som ligger bakom meningsskiljaktigheter och polarisering. Vi kommer också att tala om motsatspar kring hur man ser på lösningar på hållbarhetsproblem. Avslutningsvis kommer du att få tips på var du kan hitta mer fakta, filmer, TED-talks och kurser.

Paula Röhss
Paula Röhss arbetar som projektledare och konsult. Paula har stor erfarenhet av att driva förändringsprocesser. Hon arbetade på Nationalmuseum 2006 – 2016, där hon var chef för den publika verksamheten. Paula har även erfarenhet från Pripps och Telia, där hon hade ledande poster inom marknadsföring, försäljning och strategi. Hon har också startat och drivit en restaurangkedja. Paula är civilekonom, har en fil kand i konstvetenskap och har det senaste året läst Hållbar utveckling på Uppsala universitet. Hon är vice ordförande i Nutida Svenskt Silver.

Paula Röhss

Målgruppskartan. Drivkrafter och hinder för en mer hållbar livsstil.
Joel Lindefors
• Onsdag 24 mars kl 15-16.30.
Sista anmälningsdag var 22 mars.

Futerra är en förändringsbyrå som med kreativitet och strategi som verktyg hjälper sina kunder att ställa om till en hållbar utveckling. Med kontor i London, New York, Stockholm och Mexico City arbetar de med allt från små entreprenöriella pionjärer till globala storföretag. Joel Lindefors är en av grundarna till Futerras kontor i Stockholm. I det här föredraget berättar Joel om de ekonomiska, kulturella och institutionella skiften som står för dörren och om Sveriges befolknings drivkrafter och hinder för en mer hållbar livsstil. Du kommer att få verktyg som kan hjälpa dig att förstå målgruppskartan; Var befinner du dig? Och var är dina medarbetare, dina besökare och dina potentiella besökare?

Joel Lindefors
Joel är en av grundarna och ledarna för Futerras svenska kontor. Under 00-talet ledde Joel den svenska grenen av aktivistnätverket Clean Clothes Campaign med syfte att sätta press på klädindustrin att förbättra arbetsvillkoren i globala leverantörskedjor. Under en tid arbetade han med klädarbetarfack på Sri Lanka. Efter en kort session som PR-chef på Nudie Jeans startade Joel 2010 tillsammans med ett antal andra aktivister förändringsbyrån Futerras svenska kontor för att använda näringslivet som en plattform för att driva förändring.

Joel Lindefors

The Happy Museum
Hilary Jennings
• Torsdag 6 maj kl 15-16.30. 
Sista anmälningsdag var 4 maj.

Hilary Jennings is Director of the Happy Museum Project.  The Happy Museum invites people to think afresh about the role of museums by asking fresh questions; offering different perspectives and responses; and stimulating and supporting change towards its vision: To re-imagine museums for a sustainable future by fostering wellbeing that doesn’t cost the earth.

Hillary Jennings
In addition to her work with Happy Museum Hilary works freelance across the arts and cultural sectors with a focus on sustainability, leadership and facilitation. She has worked as an Associate of the Clore Leadership Programme and Extend Leadership Programme and is a steering group member of the Co-Creating Change Network. She was co-founder of the Case For Optimism which created space for practitioners in the arts and cultural community to maximise their creative response to global challenges. She is Co-Chair of the Transition Network which supports an international movement of communities coming together to reimagine and rebuild our world.  Her interests include local drama and outdoor swimming.

Hillary Jennings

Hållbar utveckling – Inspirerande exempel från svenska museer
Presentation av riktlinjer kring hållbar utveckling.
• Onsdag 9 juni kl 15-16.30. 
Länk till anmälan. Sista anmälningsdag 7 juni.
Mer information kommer under våren.

I denna föreläsning kommer du att få träffa svenska museer som presenterar framgångsrika exempel på hur de arbetar med hållbar utveckling. Under föreläsningen kommer Sveriges Museer också att
presentera de riktlinjer för hållbar utveckling som arbetats fram under våren. Vi återkommer med mer detaljer längre fram i vår.

Teknisk information om föreläsningsserierna
Föreläsningarna hålls via Microsoft Teams. För att kunna tillgodogöra dig dem behöver du därför en dator eller mobiltelefon med internetuppkoppling. Länk till respektive föreläsning skickas till din epost-adress. Om du inte redan har Teams installerat i din dator kan du ansluta via din webbläsare. Som privatperson kan du också installera Teams gratis.

Om du ansluter via mobilen behöver du först ladda ner appen ”Microsoft Teams” och därefter klicka på länken ”Anslut till mötet” som du fått i mejlet. Anslut därefter som ”Gäst”.

För övriga frågor kontakta projektledaren Paula Röhss: paula@rohss.se 

Genomförs med stöd från

Sveriges Museer

samdok

press

pooler

projekt