Koldioxidteater på Västmanlands läns museum, Livrustkammarens sociala medier och Human nature skola på Världskulturmuseerna är de tre nominerade till utmärkelsen Årets pedagogiska pris 2019.

FUISM, Föreningen för pedagogisk utveckling i Svenska museer är en ideell förening som arbetar med att stärka musei- och kulturpedagogiskt arbete på olika sätt. Genom pristävlingen ”Årets pedagogiska projekt” vill FUISM lyfta fram nyskapande och framgångsrika projekt inom branschen. Priset delas ut under museernas Vårmöte i Visby i slutet av april.

De tre finalisterna i Årets pedagogiska pris 2019:

Koldioxidteater, Västmanlands läns museum:

koldioxid

Ett modigt projekt där de medverkande trots sina olika bakgrunder deltar på lika villkor utifrån ett lokalhistoriskt perspektiv och museets samlingar. Tillsammans utforskar deltagarna globala och samtida utmaningar där estetiska metoder och processer bidrar till lärande, fördjupning och spännande möten. Deltagarna vittnar om att de gått från fakta till handling och förändring.

Sociala medier, Livrustkammaren:

sociala-medier

Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.

Human Nature skola, Världskulturmuseerna:

human-nature-skola_bild

Här har forskare kopplats samman med skolan genom ett genomarbetat och lättillgängligt material anpassat för olika målgrupper. Innehållet är inspirerande, aktuellt och utgår från de globala målen. Det finns både bredd och djup i denna gedigna pedagogledda plattform där utställningen görs tillgänglig och kommer till dig var du än befinner dig.

Röstningen
Röstningen sker i samband med föreningens årsmöte eller via mail till priset@fuism.se, från och med att finalisterna har tillkännagetts till slutet av mars. Det är inte möjligt att rösta på en verksamhet man själv arbetat i eller som finns på samma kulturinstitution som man arbetar. Alla medlemmar har en röst var. Institutionsmedlemmar har alltså en röst per institution. Varmt välkommen med din/er röst!